Straty a nálezy „esemkárov“ 3: Niekoľko praktických rád

Straty a nálezy „esemkárov“ 3: Niekoľko praktických rád

PhDr. KARINA PRIBIŠOVÁ: Ak ste zábudlivý, menej pozorný, využite pripomienky v telefóne, zápisníky, všetko, čo vám dokáže pripomenúť to, na čo nesmiete zabudnúť. Ak vás obmedzuje zrakový problém, nahrajte si pripomienky do hlasového denníka. Pri rehabilitácii s mojimi pacientmi sa mi veľmi osvedčila taktika, ktorú volám „asociačný most“. Jej využitie je široké. Napríklad, ak potrebujete ísť niečo vybaviť, alebo niečo dôležité riešiť, skúste postupovať takto: Večer, najlepšie so zatvorenými očami, si predstavte, kam máte zajtra ísť. Predstavujte si celú cestu, aký spoj použijete, kadiaľ pôjdete, ako vyzerá budova, kam máte ísť, ako človek, s ktorým sa máte stretnúť, predstavte si jeho hlas z osobného kontaktu, alebo z telefónu, prehrajte si v hlave rozhovor, ktorý budete viesť.

Alebo ak si potrebujete zapamätať meno človeka, skúste na ňom nájsť niečo, čo vám ho ľahšie pripomenie (jeho znamienko, jazva na tvári, okuliare, meno sa môže rýmovať s riekankou, môže vám pripomínať niečo, niekoho a pod). Ak ste typ, ktorý rád kreslí, „kreslite“ si poznámky. Mám pacientov, ktorí mi svoje denníky miesto písania kreslia. Ak máte problém so zrakom, môžete si pripomienky spievať.

 

straty-nalezy-pribisovaProsto hľadajte techniky, ktoré budú pre vás spojovacím mostom s tým, čo nechcete zabudnúť. Čím viacej zmyslov zapojíte, tým je vaša šanca na úspech väčšia. Nezabúdajte na seba ani po duševnej stránke, v zmysle
psychohygieny. Vyhľadávajte, osvojte si aktivity, ktoré vás upokojujú. Môžem vám odporúčať nácvik dýchania, ktoré veľmi pomáha v duševnej rovnováhe. Zvládne ho aj každý sám podľa inštrukcií z knižiek, v obchodoch nájdete aj CD s touto témou, pomôcť vám môže aj psychológ. Nezabúdajte na to, že stále ste ženou (alebo mužom) a pokiaľ je to možné, neopúšťajte úplne aktivity, na ktoré ste boli zvyknutí (karty s kamarátmi, kávička s priateľkou). Ani zmena mobility by nemusela byť prekážkou na úplné prerušenie takýchto aktivít. Zvyk je železná košeľa a stereotypy nás ľudí upokojujú.

 

Je to len niekoľko nápadov a inšpirácií k tomu, aby ste si mohli svoj život s SM v rámci možností, ktoré máte, urobiť ľahším, lepším. Proste takým, aby ste sa v ňom mohli cítiť príjemne a nemali ste pocit, že len niečo strácate a kvalita vášho života stále klesá. Ak som spomenula, že niektoré aspekty v živote pacienta s SM sa môžu paradoxne aj zlepšiť, myslela som tým najmä vzťah k sebe a iným ľuďom. Pacienti s SM ma o tom veľakrát presvedčili, ale to by už bol zase iný článok. Určite je toho ešte veľa, čo by sme vám mohli poradiť, o čom písať. Vy ste však v celom tomto procese najdôležitejší a pokiaľ vy budete mať chuť robiť svoj život lepším, určite sa to aj podarí. My ostatní vás v tomto procese radi budeme sprevádzať.

 

                                                                                                                                       zdroj: SKOMPASOM

Vaše otázky

Meno a priezvisko
Email
Otazka
5 + 9 =
Spolu s odborníkmi radi odpovieme na všetky otázky súvisiace s ochorením
SM ale aj na iné, ktoré Vám pomôžu vyriešiť prípadný problém.
"Osobné údaje a informácie, ktoré poskytujete v tomto formulári budú vzhľadom k farmakovigilančným povinnostiam vyplývajúcim z príslušných právnych predpisov zaznamenané a spracúvané prevádzkovateľom informačného systému - spoločnosťou Teva v súlade so zákonom č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tieto osobné údaje a informácie môžu byť poskytované a zdieľané s ďalšími subjektmi Teva a národnými a európskymi úradmi z dôvodu hodnotenia a porovnávania s ďalšími nežiaducimi udalosťami zaznamenanými s týmto produktom alebo účinnou látkou. Podrobnejšie informácie môžete nájsť v ochraně osobných údajov. Ak nie ste subjektom hlásenia, aj napriek tomu, že pre hlásenie nemusíte mať súhlas pacienta s poskytnutím jeho osobných údajov, mali by ste ho o tejto skutočnosti informovať."