7 tipov pre zdravší život s SM

7 tipov pre zdravší život s SM

Život so sklerózou multiplex nie je jednoduchý. Ak vás zaujíma, ako s touto diagnózou zlepšiť svoje zdravie a pocit celkového blaha, pripravili sme pre vás nasledujúcich 7 tipov.

1. Stravovanie a výživa

Hoci pre pacientov s SM zatiaľ neexistuje žiadna špeciálna diéta zameraná na zlepšenie zdravotného stavu, je známe, že jedlo dokáže ovplyvniť mnoho. Napríklad vašu hladinu energie, celkový pocit zdravia a funkciu močového mechúra a čriev. Je preto dôležité udržiavať si zdravú, vyváženú a vopred plánovanú stravu.

Odporúča sa najmä nízky príjem nasýtených tukov a veľa vlákniny. Existujú tiež dôkazy o prospechu omega-3 a 6 nenasýtených mastných kyselín, vysokého príjmu vitamínu D a vitamínov skupiny B , nevyhnutných pre správnu funkciu nervovej sústavy. Lekár vám ich môže odporúčať aj vo forme výživových doplnkov.

2. Cvičenie

Je dôležité, aby ste výber cvičenia prispôsobili svojim individuálnym možnostiam a schopnostiam, preto sa nebojte konzultovať s vaším lekárom najvhodnejší druh pohybu. Na výber máte toho skutočne veľa a platia iba dve pravidlá- pohyb vás musí baviť a nesmie vo vás vyvolávať nadmernú únavu.

Pre niektorých pacientov môže byť cvičenie náročné kvôli poškodeniu pohybových funkcií. Avšak špeciálne cvičenie zamerané na určitý konkrétny cieľ pomáha ochorenie držať pod kontrolou a to aj v prípade spomínaného poškodenia. Aeróbne aktivity dokázateľne zlepšujú zdravie srdca a ciev, celkovú silu a odolnosť, funkciu močového mechúra a čriev, únavu a depresiu. Ľudia, ktorí cvičia sú celkovo pozitívnejšie naladení a viac sa zúčastňujú aj spoločenských aktivít.

3. Fajčenie

Okrem toho, že fajčiari sú náchylnejší na rozvoj SM, fajčenie urýchľuje aj samotný priebeh tejto choroby. Okrem toho sa spája s celým radom ďalších zdravotných problémov ako sú rakovina pľúc, ochorenia srdca a ciev a rôzne dýchacie problémy (od vyššej náchylnosti k infekciám cez astmu až po chronické zápaly a obštrukčnú chorobu pľúc).

Nedostatočné okysličovanie tkanív a príjem veľkého množstva toxínov, ku ktorému pri fajčení dochádza, môže z mierneho až stredného neurologického poškodenia u pacienta s SM vyústiť do vážneho zdravotného postihnutia.

4. Alkohol

Podobne ako fajčenie, ani nadmerný príjem alkoholu sa pri SM neodporúča. Raz za čas a v rozumnom množstve si ho dopriať môžete, ale nadmerná konzumácia má rôzne negatívne účinky nielen na centrálnu nervovú sústavu, ale aj ostatné orgány tela.

Určite si viete predstaviť čo urobí priveľa alkoholu s človekom, ktorý má už za triezva problémy s rovnováhou. Má navyše utlmujúci efekt, čo tiež nie je veľmi prospešné, ak trpíte únavou. Zanedbateľné nie je ani riziko vzniku závislosti.

5. Horúčavy a teplota

Teplota prostredia vplýva na to, ako sa pacient s SM cíti. Symptómy ochorenia sa totiž zvyknú zhoršiť v horúčavách a pri vlhkom počasí.

Napríklad sa vám môže zdať, že v teple vidíte zrazu rozmazane. Rovnaký efekt môže nastať pri aktivitách ako opaľovanie, prehriatie pri cvičení, sprchovaní či kúpaní sa v príliš horúcej vode. Toto zhoršenie je dočasné a vyplýva zo zvýšenia telesnej teploty.

Pri chladnom a vlhkom počasí zas niektorí pacienti hlásia zhoršenie príznakov spasticity. Nemusí sa vás to týkať, ale ak si všimnete, že reagujete citlivo na zmeny teploty, je dobré sa vyhýbať či už jednému alebo druhému extrému.

6. Cestovanie

Hoci SM dovolenky nemáva, vám v tom brániť nemusí. Môžete napriek nej cestovať, je však dobré pri tom myslieť dopredu na niekoľko špecifických vecí, aby ste sa vyhli prípadným komplikáciám. Nezabudnite si overiť predpoveď počasia a zbaliť dostatok liekov, ktoré užívate. Ak sa musia skladovať v chladničke, zabezpečte si špeciálny chladiaci box na prepravu a overte prítomnosť chladničky v cieľovej destinácii. Tiež je dobré mať po ruke kontakt na najbližšieho lekára alebo zdravotnícke stredisko pre prípad, že by došlo k náhlemu zhoršeniu ochorenia.

7. Emočná pohoda

Starostlivosť o psychické zdravie je rovnako dôležitá, ako starostlivosť o telo. SM môže mať vážny dopad na emócie človeka, nielen preto, že je nepredvídateľná a žiť s ňou je naozaj výzva, ale aj preto, že môže ovplyvniť časti mozgu zodpovedné za kontrolu emócií.

To, ako sa cítite na psychickej úrovni ovplyvňuje aj fyzické funkcie. Všímajte si a venujte sa preto zmenám vo vašej nálade a ich príčinám. Pozitívne rozpoloženie mysle je nielen nevyhnutné pre pocit celkovej pohody, ale vplýva aj na schopnosť starať sa o seba, prispôsobiť sa zmenám a efektívne riešiť problémy.

Vaše otázky

Meno a priezvisko
Email
Otazka
8 + 8 =
Spolu s odborníkmi radi odpovieme na všetky otázky súvisiace s ochorením
SM ale aj na iné, ktoré Vám pomôžu vyriešiť prípadný problém.
"Osobné údaje a informácie, ktoré poskytujete v tomto formulári budú vzhľadom k farmakovigilančným povinnostiam vyplývajúcim z príslušných právnych predpisov zaznamenané a spracúvané prevádzkovateľom informačného systému - spoločnosťou Teva v súlade so zákonom č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tieto osobné údaje a informácie môžu byť poskytované a zdieľané s ďalšími subjektmi Teva a národnými a európskymi úradmi z dôvodu hodnotenia a porovnávania s ďalšími nežiaducimi udalosťami zaznamenanými s týmto produktom alebo účinnou látkou. Podrobnejšie informácie môžete nájsť v ochraně osobných údajov. Ak nie ste subjektom hlásenia, aj napriek tomu, že pre hlásenie nemusíte mať súhlas pacienta s poskytnutím jeho osobných údajov, mali by ste ho o tejto skutočnosti informovať."