7 rád, ako čeliť stresu

7 rád, ako čeliť stresu

Psychoterapeutku Janu Tomanovú sme požiadali o jednoduchých sedem rád na tému, ako čeliť stresu, pretože niekedy nás doslova dokáže „zastaviť“ uprostred života. Odhliadnuc od toho, že je často spúšťačom atakov ochorenia. Keď som rady Jany Tomanovej dočítala, povedala som si, skvelé, niet čo dodať.

  1. Príroda je všeliek. Prechádzky mestom vyčerpávajú našu pozornosť a schopnosť pozitívneho naladenia tak ako náročné a stresujúce úlohy. Je to preto, lebo musíme čeliť mnohým vnemom, ktoré nás môžu ohroziť. Alebo aspoň náš mozog si to myslí. Na druhej strane, príroda poskytuje také vnemy, ktoré jednak zlepšujú dobrú náladu a jednak pomáhajú utlmiť činnosť mozgových centier spojených s tvorbou negatívneho stresu. Jej ďalší výrazne pozitívny vplyv je na schopnosť udržania pozornosti.
  2. Ak sme pod stresom, najlepšie je sa zahrabať. A to do nejakej hlbokej činnosti, ktorá nás pohltí. Pre niekoho to môžu byť domáce práce, upratovanie skríň alebo práca v záhradke, pre iného aj zárobková činnosť, ktorá ho skutočne zamestná natoľko, že aspoň nebude vnímať vnemy z okolia. Je dobré pamätať na to, že ponoriť sa do stavu hlbokej práce (stavu vnútorného plynutia) môže trvať až niekoľko desiatok minút. Preto buďme trpezliví a vydržme pri tom, čo sme sa rozhodli robiť. A robme to naplno.
  3. Rozvíjať negatívne myšlienky je ako škrabať si poranenú kožu. Zabrániť negatívnym, desivým, smutným alebo rozčuľujúcim myšlienkam väčšina z nás nedokáže. Ten, kto to ovláda, má vyhrané. Nám ostatným zostáva zakázať si týmto myšlienkam venovať vedomú pozornosť, rozvíjať ich, ponárať sa do nich, či dokonca o nich hovoriť nahlas. Nechajme ich na pokoji. Ak to aspoň trochu ide, vyvolávajme si pozitívne myšlienky – napríklad pekné spomienky, uvedomujme si to, čo v živote máme a čo je nám drahé, tešme sa na niečo a z niečoho. Poznámka: neustálym negativistom táto rada nikdy nepomôže.
  4. Rituály nás upokoja a stabilizujú. Mágia – nee-xistuje nič, čo by bolo vecou histórie alebo (pre niektorých) bláznivých jedincov, ktorí veria na duchov, minulé životy, zaklínadlá a amulety. Psychológia ide s mágiou ruka v ruke a má dokonca dôkazy toho, že mágia správne vnesená do ľudského života funguje. Môžeme si vytvoriť imaginárny biely kruh, pomyselnú čiernu čiaru, zopnúť ruky, trikrát sa otočiť doprava, môžeme si predstaviť, že sme v bubline, ktorá nás chráni... Tiež si môžeme urobiť rituál po príchode domov, teda na bezpečné územie (domov by takým pre nás mal byť). Pravidelne opakovaný rituál navodzuje pocit pokoja, istoty, niečoho známeho, stability... mozog na takéto návyky dobre reaguje, potrebuje ich. Zamyslime sa, aké rituály máme a aké by sme mohli do života pridať. A robme ich so železnou pravidelnosťou.
  5. Prítomnosť druhého, ktorý je nám milý. Ak sme v strese, môže nám pomôcť aj to, že vyhľadáme spoločnosť niekoho, kto na nás dobre pôsobí, s kým je nám príjemne. Ale pozor – nie že naň-ho nasypeme náš vnútorný maras! Naopak, ani slovo o tom, nechajme sa unášať rozhovorom o pekných veciach, spoločných zážitkoch alebo len počúvajme, čo ten druhý zažil. Buďme však strážcom negatívnych obsahov. Tie držme silou vôle a presvedčenia za bránami svojho momentálneho komunikačného priestoru.
  6. Vizualizácia má silu atómovej bomby. Vieme, že predstavy určujú to, ako sa budeme cítiť. Prečo to teda dostatočne nevyužívame? Keď si navodíme príjemný obraz (krásnu krajinu, po ktorej sa prechádzame, zviera, ktoré s láskou hladkáme, naše dieťa, ktoré sa na nás usmieva...), náš mozog si „myslí“, že sa nám to skutočne deje. Veď vieme, že ľudia na samotkách alebo deti, ktoré boli izolované od spoločnosti, si veľmi často vytvárajú imaginárnych spoločníkov, s ktorými sa rozprávajú či hrajú. A že neexistujú? Nášmu mozgu je to jedno. Dôležité je, že je pokojnejší, bez stresu alebo dokonca radostnejší. Ak si vizualizujeme to, že sa nám niečo podarilo, zvyšujeme si pravdepodobnosť úspechu. Dokážeme sa programovať na úspech, zdar, pekné zážitky. Tak prečo robíme väčšinou opak? Prečo sa programujeme strachom, úzkosťou, neistotou, hrôzostrašnými scenármi? Najlepší čas zmeniť to bol pred rokmi. Druhý najlepší čas je teraz.
  7. Pohyb, pohyb a zase pohyb. Vieme vlastne, čo sa s naším telom deje v strese? Pokiaľ nie, tak sa budeme veľmi čudovať. Telo a mozog sa pripravujú na fyzický výdaj. Nevedia, že stres v práci je virtuálny, že hrozba teroristických útokov nie je bezprostredná a útok sa nezačne o pár minút. Telo, hlava, duša netušia, že strach z opustenia partnerom či nedostatku financií na splátku dlhu si nevyžaduje okamžitý útek alebo boj holými rukami. Napriek tomu nás chemicky na taký fyzický výdaj pripravujú. Hormóny, ktoré sa uvoľnia pri strese, potrebujú byť odbúrané vo fyzickom výdaji. Inak nás veľmi poškodzujú. Strážcovia hmotnosti by mali vedieť, že stres podporuje ukladanie tukov v brušnej oblasti. A to stojí za ten kilometer rýchlej chôdze okolo sídliska, však? Alebo za okopanú záhradu, upratanú obývačku, preplávaný bazén či za 15 minút tanca pri našom obľúbenom playliste. A čo stres robí s naším mozgom, nervovými vláknami... radšej na to nemyslieť a dať si trošku do tela. Ak sa nechceme zapotiť, existujú aj pokojné jogové techniky alebo obyčajné a často podceňované naťahovanie tela.

Vaše otázky

Meno a priezvisko
Email
Otazka
jedna plus šesť =
Spolu s odborníkmi radi odpovieme na všetky otázky súvisiace s ochorením
SM ale aj na iné, ktoré Vám pomôžu vyriešiť prípadný problém.
"Osobné údaje a informácie, ktoré poskytujete v tomto formulári budú vzhľadom k farmakovigilančným povinnostiam vyplývajúcim z príslušných právnych predpisov zaznamenané a spracúvané prevádzkovateľom informačného systému - spoločnosťou Teva v súlade so zákonom č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tieto osobné údaje a informácie môžu byť poskytované a zdieľané s ďalšími subjektmi Teva a národnými a európskymi úradmi z dôvodu hodnotenia a porovnávania s ďalšími nežiaducimi udalosťami zaznamenanými s týmto produktom alebo účinnou látkou. Podrobnejšie informácie môžete nájsť v ochraně osobných údajov. Ak nie ste subjektom hlásenia, aj napriek tomu, že pre hlásenie nemusíte mať súhlas pacienta s poskytnutím jeho osobných údajov, mali by ste ho o tejto skutočnosti informovať."
Naše webové stránky používajú súbory cookies. Pokračovaním súhlasíte s ich používaním. Viac informácií nájdete v sekcii: Zásady ochrany osobných údajov
Rozumím